Dag 1 – Ridderkerk -> Orlèans

Dag 1 (Ridderkerk -> Orlèans)(600KM):

bloger

Na een lange tijd van aftellen is het eindelijk zo ver, tijd om op zomervakantie te gaan. Met het vliegtuig, trein, boot. Nee, gewoon met de auto. En niet zomaar een auto, eentje zonder dak. Onze planning is om met de cabrio richting Barcalona te rijden. Op de weg hierheen en terug zullen wij in vooraf geboekte hotels slapen. Kortom een tour du Soleil.

Vanmorgen waren wij al vroeg uit de veren, en hebben onze laatste spullen in de auto gezet. De koelbox stond al een nacht te koelen dus ons drinken voor onderweg was al koud. Helemaal buiten onze gewoontes gingen wij voor onze geplande vertrektijd weg. Omdat wij deze gehele dag op de snelweg zouden rijden hadden we bedacht het dak dicht te houden.

Nog voor de grens van België was het kwik al zodanig gestegen dat verder rijden met dak geen optie meer was. Ondanks dat het dak er af was bleef de temperatuur stijgen. Rijdend is dat geen probleem, maar als je stil staat duurt het niet lang voordat de eerste zweetdruppels zichtbaar worden.

Alles liep voorspoedig tot Parijs. Op de ring was een ongeluk gebeurd dus moesten wij door Parijs heen. Frances kan nog steeds niet geloven dat motorrijders met een korte broek en t-shirt als debielen door het verkeer gaan daar. Zelf ben ik al vaker in Parijs geweest, maar toch is het elke keer weer een attractie. Frances mocht het gehele stuk in Parijs niet met mij praten omdat ik mij wilde concentreren op chaos op de weg.

Voorbij Parijs reden we het laatste stukje richting Orlèans. Dit nam nog een schitterende rit van 2 uur in beslag. Ook zagen wij dat de natuurbranden in Frankrijk geen grapjes waren. Dikke rookwolken boven een akker kwamen ver boven de bomen uit.

Toen de temperatuur boven de 36 graden kwam, was ook de rijwind niet meer verkoelend genoeg. Gelukkig hadden we de koelbox die ons drinken goed koud hield, wat de warmte een beetje verzachtte.

Met dank aan @Heike hadden we een petje op ons hoofd, want de eerste rode verbrandplekken in onze gezichten waren al tevoorschijn gekomen. Toch snel de pet op gezet om erger te voorkomen.

Aangekomen in Orlèans zijn we ingecheckt in het Ibis BUDGET hotel. Leuk hotelletje maar geen airco. De kamer temperatuur valt gelukkig mee, maar het is allemaal erg basis.

Op steenworp afstand bevindt zich een Mac Donalds, zodoende konden wij de verleiding niet weerstaan en hebben hier wat (on)gezondsgegeten.

Nu lekker slapen want morgen staat er weer een rit van 6 uur op ons te wachten. Opzich geen ramp, maar te temperatuur stijgt morgen naar 40 graden. Wij gaan morgen vroeg vertrekken om de hitte een beetje voor te zijn.